EPISTOLA XLVI. AD
RICARDUM SYRACUSANUM EPISCOPUM
[A.
D. 1173?]
[Col.0133A]
ARGUMENTUM.---Causam
Rihcardo episcopo reddit, cur in Siciliam reverti nolit, videlicet propter
aeris inclementiam: tum excurrit in laudes B. martyris Thomae Cantuariensis;
ac denique episcopum, ad quem scribit, hortatur ut in Anglia, patrio solo,
reliquum vitae conficiat.
Charissimo Patri ac domino
RICARDO, Dei gratia Syracusano episcopo, P. Blesens., salutem in vero
salutari.
Quod me in Siciliam redire
cupitis, et estis de mea revocatione solliciti, gratiarum actiones vobis
refero, quantas possum; verumtamen non sum adeo [Col.0133B]
prodigus vitae meae, ut velim requiem pro labore, securitatem
pro periculis, pro aegritudine sanitatem, pro peregrinatione patriam, vitam
pro morte, delicias pro angustiis permutare. Terra siquidem vestra devorat
habitatores suos nec parcit aetati, nec sexui defert, nec personam
considerat, nec favorem conditionis, nec gratiam dignitatis acceptat.
Triginta et septem animae cum domino Stephano Siciliam sunt ingressae,
omnesque in morte conclusi sunt, praeter me et magistrum Rogerium
Northmannum, virum litteratum, industrium et modestum. Nos solos eduxit
Dominus per misericordiam suam de medio umbrae mortis
[Col.0134A] in fortitudine manus suae. Cumque vix aut nunquam
permittatur egressus his, qui semel ingressi sunt: nolo ingredi; quia me
vestigia terrent Omnia, te adversum spectantia, nulla retrorsum.
Contraxit ab aere suo Sicilia; contraxit et a malitia inhabitantium in ea,
ut mihi odibilis, et quasi inhabitabilis censeatur. Ipsam abominabilem mihi
reddunt aeris distemperantia, et veneni distemperatio frequens, cujus
immanissima crudelitate ibi periclitatur assidue nostratum incauta
simplicitas. Quis, quaeso, ibi securus inhabitat, ubi praeter caeteras
passiones, montes ignem infernalem semper evomunt, et fetorem sulphureum
evaporant? Nam ibi procul dubio est porta inferi, de [Col.0134B]
qua dictum est: A porta inferi erue, Domine, animam meam. Portae,
inquam, mortis et inferi sunt montes Trinacriae, ubi absorbentur a terra
homines, et descendunt in infernum viventes. Dulcedinem nativi aeris vestri
Anglici, omnemque escam terrae nostrae abominata est anima vestra, et
appropinquavit usque ad portas mortis. Omnis quantuscunque cibus fuerit,
sive potus apud nos, salutaris est et acceptus. In tenuibus diaetis peccant
vestrates: cumque vivant apio tantum et feniculo, in quibus fere est totus
victus vester; ex his tamen generatur humor, qui semper in causam morbi
acutissimi, et mortis materiam computrescit. Illud [Col.0135A]
autem adjicio, quod assidue legitur in libro experientiae; quia,
cum scriptum sit, quod omnes insulares populi sint generaliter infideles,
Siciliae habitatores sophistici amici sunt, et occulti atque perditissimi
proditores. Vobis ista non scriberem, nisi vos haec eadem certo et frequenti
experimento didicisse novissem. Inde est, quod cum alios fideles sibi
populos flagellet Dominus in spiritu misericordiae et mansuetudinis; plebem
Siciliae flagellat, nunc in judicio Sodomae et Gomorrhae, nunc in plaga
Dathan et Abiron, nunc in spiritu judicii et ardoris. Scitis, quod
Aetna mons frequenter ignes suos in immensum circumquaque diffundit:
et adhuc per spatium diaetae unius undique combusta et deformata
[Col.0135B] est tota facies regionis. Saevientis flammae
procellosa vorago omnes incolas, aut expulit, aut combussit. Haereditas
miserorum data est in combustionem et cibum ignis; et, ut expressius loquar,
ignis et sulphur, et spiritus procellarum pars calicis eorum. In omnem
terram, et in fines orbis terrae jam exiit plaga illa, qua nuper in Sicilia
percussi sunt Catanenses in vigilia B. Agathes, cum episcopus ille
damnatissimus, frater Matthaei notarii, qui, sicut scitis, sibi sumpsit
honorem non vocatus a Domino tanquam Aaron, et qui ad sedem illam non
electione canonica, sed Giezitica venalitate intravit; cum, inquam,
abominationis offerret incensum, intonuit de coelo Dominus, et ecce
terraemotus magnus factus est. Angelus enim [Col.0136A]
Domini, percutiens episcopum in furore Domini, cum populo et universa
civitate subvertit. Patet itaque, quia beatissimae Agathes offensam suis
exigentibus peccatis incurrerant.
Non sic, quaeso, irascatur
nobis benignissimus martyr noster B. Thomas. Si exarserit in brevi ira
ejus, patientiam quam semper habuit non dediscat, et iratus
misericordiae recordetur. Spes equidem mea est, quod quoties nobis Dominus
flagellum suae indignationis intentat, stat martyr in confractione pro nobis
atque gemitibus inenarrabilibus misericordiam judicis interpellet. Exsulta,
Anglia, exsulta, occidens, quia visitavit nos oriens ex alto.
Thomam apostolum India et Orientalis regio jactitabat; sed occidentalem
respexit Ecclesiam, qui in [Col.0136B]
coelis habitat et humilia respicit. Dedit Dominus Angliae Thomam
nostrum, non invidemus Indiae Thomam suum. Sit Thomas apostolus in India;
sit Thomas martyr noster in Anglia, ut per hos duos testes Christi ab ortu
solis usque ad occasum sit laudabile nomen Domini. Eat, qui voluerit, in
Indiam ad suffragia beati apostoli: tam longa peregrinatio nimis laboriosa
est mihi; mihi sufficit Thomas meus. Ille palpavit latus Domini, et fixuras
clavorum; ille, quia vidit, credidit: beatus, qui non vidit, et credidit,
nec dubitavit; atque holocaustum Christo, et pro Christo se obtulit. Non
laboro martyrem apostolo comparare, cum apostolus sit major martyre. Sed
gloriosum est nos habere martyrem, qui apostoli nomen habeat, et
[Col.0137A] apostolum miraculis aut imitetur, aut vincat.
Non indignatur apostolus, quia nec indignatur Dominus apostolorum et
martyrum, si quandoque Spiritus sanctus in operatione virtutum plenius et
celebrius alicui se infundit. Et haec, inquit Dominus, facietis, et majora
horum facietis. Amor martyris a proposito meo aliquantulum me abduxit;
revertor ad propositum. Sed ad vos, amantissime Pater, in Siciliam non
revertar. Fovet Anglia me jam senem, quae vos fovit infantem. Utinam
relinqueretis terram illam, Pater, montuosam et monstruosam, et ad nativi
aeris dulcedinem rediretis. Ad hoc vos movere debuerant diuturnitas et
securitas vitae, amor patriae, naturae lex, conditio nutriturae, praecipue
autem, et prae omnibus amor domini regis [Col.0137B]
Anglorum, qui vos brachiis sincerae charitatis amplectitur. Et nisi
gratiam respueritis oblatam vobis in terra nativitatis vestrae,
incomparabiliter praeparavit gloriam et honorem. Vestrae, quaeso, nativitati
sepultura respondeat: velitis apponi patribus vestris, et Anglia cineres
vestros, quos produxit, excipiat. Dulce est in amicorum amplexibus mori,
charorum lacrymis excipi, cum suis progenitoribus sepeliri. In cujus rei
observantiam, sicut legitis, sancti patriarchae plurimum fuere solliciti.
Fugite, Pater, a montibus flammivomis, suspecta sit vobis Aetnae vicinitas,
nec vos morientem videat regio infernalis.
|